V tomto právním oběžníku se budeme blíže zabývat případy, kdy zákon po obchodníkovi vyžaduje poskytnutí určitého potvrzení spotřebiteli v rámci kontraktačního procesu (v rámci procesu uzavírání smlouvy) či po skončení tohoto procesu. Existence některých těchto povinností může mít logicky vliv i na funkcionalitu softwarového řešení využívaného obchodníkem pro provoz internetového obchodu (ve smyslu potřeby automatizace některých těchto kroků).
První z těchto situací nastává ještě před samotným uzavřením smlouvy. Konkrétně ustanovení § 1827 odst. 1 občanského zákoníku stanoví, že „podá-li spotřebitel objednávku prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku, je podnikatel povinen prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku neprodleně potvrdit její obdržení; to neplatí při uzavírání smlouvy výlučně výměnou elektronické pošty nebo obdobnou individuální komunikací.“ Zde se tedy jedná o potvrzení obchodníka ohledně doručení objednávky spotřebitele. Toto potvrzení je nutné přísně odlišovat od akceptace takto doručené objednávky. Akceptací objednávky totiž vzniká kupní smlouva, na základě které je obchodník povinen spotřebiteli zboží prodat. Z těchto důvodů je vhodné věnovat pozornost textaci takového potvrzení doručení objednávky (někteří obchodníci bohužel nemají v praxi textaci jednoznačnou), neboť jinak může asociovat akceptaci.
Dalším případem, kdy zákon po obchodníkovi vyžaduje poskytnutí určitého potvrzení, je ustanovení § 1824a odst. 1 občanského zákoníku. To stanoví, že „podnikatel vydá spotřebiteli potvrzení o uzavřené smlouvě v textové podobě v přiměřené době po jejím uzavření, nejpozději však v okamžiku dodání zboží nebo před tím, než začne poskytovat službu.“ Na to navazuje ustanovení § 1827 odst. 2 občanského zákoníku: „Uzavírá-li se smlouva za použití elektronických prostředků, poskytne podnikatel spotřebiteli v textové podobě kromě znění smlouvy i znění všeobecných obchodních podmínek.“ Toto znamená, že po uzavření smlouvy je obchodník povinen v textové podobě zaslat spotřebiteli potvrzení o uzavření smlouvy, včetně obsahu obchodních podmínek. Tuto povinnost tak nelze splnit pouze poskytnutím hypertextového odkazu vedoucího na webové stránky obchodníka apod., neboť to, co se rozumí textovou podobou, je vymezeno zákonem: „Textová podoba je zachována, jsou-li údaje poskytnuty na listině nebo na jiném trvalém nosiči dat, který umožňuje adresátovi uchovat jemu určené údaje tak, aby mohly být využívány po dobu přiměřenou jejich účelu, a který umožňuje jejich nezměněnou reprodukci.“
Zaslání potvrzení je povinné i v případě, kdy spotřebitel odstupuje od kupní smlouvy bez uvedení důvodu, pokud tak spotřebitel činí prostřednictvím on-line formuláře zveřejněného obchodníkem (připomínáme, že umožnit tento způsob odstoupení od smlouvy není povinností obchodníka). Konkrétně je tato situace upravena v ustanovení § 1830 odst. 2 občanského zákoníku, a to následovně: „Pokud podnikatel umožňuje spotřebiteli odstoupit prostřednictvím vyplnění a odeslání vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy na internetových stránkách, potvrdí spotřebiteli bez zbytečného odkladu v textové podobě jeho přijetí.“
Na závěr raději zmiňujeme, že výše není uveden kompletní výčet všech případů, kdy je obchodník povinen poskytnout spotřebiteli nějaké potvrzení. Další potvrzení je nutné vystavovat kupříkladu v rámci reklamačního řízení apod.
Josef Aujezdský
Tento text byl advokátní kanceláří Mašek, Kočí, Aujezdský původně vyhotoven ve spolupráci se spolkem Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jako právní oběžník č. 08/2023 určený členům tohoto spolku.