V tomto právním oběžníku se budeme věnovat povinnostem prodejců při označování zboží. V prvé řadě je nutné říci, že právních předpisů upravujících označování zboží je mnoho (zejména evropských, s ohledem na to je rozmanitá i česká právní úprava), přičemž se liší především v závislosti na charakteru prodávaného zboží. Evropské předpisy zvlášť upravují zejména označování potravin včetně lihovin, obuvi a textilu, tabákových výrobků a nebezpečných látek. Jedná se tedy o ty výrobky, u kterých bylo nutné zejména z důvodu ochrany spotřebitele přijmout přísnější právní úpravu. Vzhledem k rozsáhlému množství právní úpravy se budeme v tomto právním oběžníku věnovat spíše obecné rovině, a to s uvedeným některých konkrétních případů.
V rámci české legislativy upravuje označování výrobků především ustanovení § 10 zákona o ochraně spotřebitele. Dle tohoto ustanovení musí prodejce zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to vyžaduje povaha výrobku nebo forma prodeje, pak také názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, případně též rozměru a dalšími údaji potřebnými podle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití.
Dále prodávající musí popsat hlavní vlastnosti prodávaného zboží, způsob jeho použití a údržby a také informovat o nebezpečích vyplývajících z nesprávného používání či údržby zboží. Prodávající musí rovněž uvést cenu zboží, nicméně otázku uvádění cen řeší podrobněji také další regulace. Zákon o ochraně spotřebitele také umožňuje prodávajícímu, aby veškeré výše uvedené informace poskytl spotřebiteli rovněž v podobě symbolů (piktogramů). Tyto ale musejí být srozumitelné, čitelné a úplné. Prodávající je pak povinen na požádání vysvětlit nebo vhodně zpřístupnit spotřebiteli význam těchto piktogramů. Zdůrazňujeme, že veškeré tyto povinnosti se týkají prodejců jak při prodeji v kamenných prodejnách, tak při prodeji v e-shopech.
Ačkoliv není právní úprava v tomto ohledu zcela jednoznačná, domníváme se, že spotřebitel o výše uvedených skutečnostech musí být informován před uzavřením kupní smlouvy. Veškeré zákonem vyžadované informace by tak měly být uvedeny také na webových stránkách obsahujících nabídku prodeje zboží i přesto, že jsou dostupné kupříkladu na obalu zboží. Spotřebitel se při on-line nákupu nemá možnost s obalem zboží před jeho zakoupením seznámit, chyběly by mu tedy podstatné informace k učinění kvalifikovaného rozhodnutí o nákupu.
U některých druhů zboží pak zákon o ochraně spotřebitele stanovuje další povinnosti, např. obuv musí být označena údaji o materiálech použitých v jejich hlavních částech, označením křišťál pak lze označovat pouze výrobky, které splňují předpoklady stanovené prováděcím právním předpisem .
Máme za to, že mnoho prodejců může být rovněž dovozcem zboží, tj. podnikatelem, který uvede na trh výrobek z jiného členského státu Evropské unie. Dovolujeme si proto upozornit na skutečnost, že na takové prodejce/dovozce se bude dle nařízení vlády v souvislosti s prodejem/dovozem některých elektrozařízení rovněž vztahovat povinnost uvést na elektrozařízení označení CE. Dále jsou takoví obchodníci povinni uvést své jméno a příjmení, obchodní firmu, název nebo ochrannou známku, pokud ho dle ní lze jednoznačně identifikovat a dále adresu místa, na kterém ho lze kontaktovat. Pokud to povaha nebo rozměr výrobku neumožňuje, může tyto informace uvést na obalu nebo v dokladu přiloženém k elektrozařízení. V této souvislosti doplňujeme, že stejná povinnost dopadá ve vztahu k elektrozařízením i na výrobce. Distributor, tj. fyzická nebo právnická osoba, která je v dodavatelském řetězci odlišná od výrobce a dovozce, která dodává výrobek na trh, pak musí před dodáním na trh mimo jiné ověřit, zda byly tyto povinnosti výrobcem a dovozcem splněny. V opačném případě by měl distributor zajistit, aby byly přijaty nezbytná opatření k nápravě a do té doby stáhnout výrobek z prodeje.
Na závěr ještě upozorňujeme, že označení výrobce, dovozce či dodavatele by mělo být takové, aby nenaplňovalo znaky klamavých obchodních praktik dle ustanovení § 5 a § 5a zákona o ochraně spotřebitele. Proto by měl být výrobce, dovozce nebo dodavatel označen tak, aby nebyl zaměnitelný s jiným, tedy dostatečně specificky. Dále pak upozorňujeme, že prodávající nesmí odstraňovat ani měnit označení výrobků ani jiné údaje uvedené výrobcem, dovozcem nebo dodavatelem. Pokud tedy bude na zboží například výrobcem uvedeno, že tento výrobce tento výrobek vyrobil, pak tuto informaci nelze odstranit a nahradit na výrobku označení výrobce za označení dovozce nebo dodavatele.
Hana Drdová
Tento text byl advokátní kanceláří Mašek, Kočí, Aujezdský původně vyhotoven ve spolupráci se spolkem Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jako právní oběžník č. 01/2024 určený členům tohoto spolku.