Články
Ústavní, správní a trestní právo
Sdílet

Oznamovací povinnost provozovatelů digitálních platforem sdílené ekonomiky

advokát
22. 9. 2024
3 minuty čtení

Dne 1. ledna 2023 nabyla účinnosti novela zákona č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní“). Předmětná novela zákona provádí právní předpisy EU  a zavádí novou oznamovací povinnost pro provozovatele tzv. platforem sdílené ekonomiky. Účelem nové právní úpravy je poskytnout správci daně informace o osobách podnikajících přes digitální platformy sdílené ekonomiky za účelem jejich řádného zdanění.

Platformou sdílené ekonomiky se rozumí software umožňující spojení prodejce s jiným uživatelem za účelem provádění oznamované činnosti pro tohoto uživatele, a to bez ohledu na to, zda je prováděna na základě smlouvy uzavřené mezi prodejcem a uživatelem, včetně případného vybírání nebo placení protiplnění ve vztahu k této oznamované činnosti. Pro posouzení toho, zda internetový portál představuje platformu ve smyslu zákona, je tedy důležité, zda provozovatel nabízí na portálu své vlastní oznamované činnosti, nebo oznamované činnosti třetích osob. Typickými příklady platforem ve smyslu zákona jsou kupříkladu služby jako Airbnb či Aukro, které umožňují jednotlivým uživatelům nabízet nájem nemovitostí, resp. prodej zboží. Za platformu se naopak ve většině případů nebudou považovat e-shopy, neboť jejich provozovatelé prostřednictvím e-shopů zpravidla prodávají vlastní zboží či služby. Pokud by však v rámci e-shopu docházelo např. i k nabídce zboží či služeb třetích osob (market place), mohl by být takový e-shop považován za platformu ve smyslu zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní.

Provozovatelé platforem sdílené ekonomiky mají nově od 1. 1. 2023 oznamovací povinnost vůči příslušnému správci daně, a to o obchodech třetích osob učiněných prostřednictvím jejich platformy. V rámci této povinnosti by provozovatelé platforem měli zajistit zejména následující:

  • oznámit správci daně, že jsou oznamující provozovatelé platformy, a to do 15 dnů ode dne, kdy se provozovatel platformy stane tzv. oznamujícím provozovatelem platformy (tj. bude provozovat platformu sdílené ekonomiky a nebude se na něj vztahovat žádná zákonná výjimka);
  • prověřovat, zda je prostřednictvím jeho platformy usnadněno provádění oznamované činnosti (např. poskytnutí služby či zboží, pronájem nemovitosti apod.) ze strany prodejců;
  • zjišťovat vybrané údaje o uživatelích platformy a o obchodech uskutečněných přes platformu (např. identifikační údaje uživatele či výše odměny, kterou uživatel za plnění nabízené na platformě obdržel); a
  • poskytovat získané údaje příslušnému správci daně.

Provozovatelé platforem sdílené ekonomiky mohou za účelem plnění svých povinností požadovat, aby jim uživatelé platformy poskytli potřebnou součinnost. V případě, že uživatelé platformy potřebnou součinnost neposkytnou, jsou provozovatelé platformy povinni uzavřít takovým uživatelům uživatelský účet, nebo jim nevyplatit odměnu za plnění poskytnuté na platformě.

Z výše uvedeného vyplývá, že zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní přináší v oblasti digitálních platforem sdílené ekonomiky poměrně podstatné změny.

Ačkoli se nová právní úprava týká primárně samotných provozovatelů digitálních platforem sdílené ekonomiky, tak praktický dopad může mít i na jednotlivé uživatele, kteří k nabídce svých služeb či zboží tyto platformy využívají.

 

David Svoboda

Tento text byl advokátní kanceláří Mašek, Kočí, Aujezdský původně vyhotoven ve spolupráci se spolkem Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jako právní oběžník č. 12/2022 určený členům tohoto spolku.

Vstupte

K dalšímu čtení

Ústavní, správní a trestní právo

Nová regulace zprostředkovatelských platforem

28. 6. 2024

>
Ústavní, správní a trestní právo

Rozhodnutí Nejvyšší správního soudu – zákaz prodeje o státních a jiných svátcích

28. 4. 2024

>