Dne 19. září 2023 vstoupila v platnost dlouho očekávaná novela zákoníku práce (ve Sbírce zákonů publikovaná pod č. 281/2023 Sb.). Většina změn nabývá účinnosti již od 1. října 2023. Zbývající část pak až od 1. ledna 2024. Níže uvádíme přehled nejvýznamnější oblastí, kterých se novela zákoníku práce dotýká.
Rozšíření informační povinnosti zaměstnavatele (účinné od 1. 10. 2023)
Ačkoli zaměstnavatelé informační povinnost mají i podle zákoníku práce ve stávajícím znění, tak novelizace tuto informační povinnost podstatným způsobem rozšiřuje. Zaměstnavatelé budou nově povinni informovat zaměstnance například o postupu, který je zaměstnavatel a zaměstnanec povinen dodržet při rozvazování pracovního poměru, o podmínkách zkušební doby či o práci přesčas. Novela zákoníku práce zároveň zavádí zcela novou informační povinnost ve vztahu k zaměstnancům vysílaným na území jiného státu. Zaměstnavatelé navíc budou muset plnit informační povinnost též vůči zaměstnancům zaměstnaným na základě dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti. Dále dochází ke zkrácení lhůty, ve které musí být informační povinnost splněna, a to ze stávajícího jednoho měsíce pouze na 7 dnů od vzniku pracovního poměru.
Informační povinnost lze splnit jakýmkoli způsobem, který splňuje písemnou formu – v praxi je však nejčastěji informační povinnost plněna v rámci pracovních smluv (či DPP a DPČ) či v rámci vnitřních předpisů – tyto dokumenty proto doporučujeme aktualizovat, aby odpovídaly nové právní úpravě.
Doplňujeme, že stávající zaměstnance, u kterých zaměstnavatel již splnil informační povinnost podle stávající právní úpravy, je zaměstnavatel povinen znovu informovat v novém rozsahu pouze v případě, že ti o to požádají.
Práce na dálku (účinné od 1. 10. 2023)
Nová právní úprava výslovně stanoví, že práce na dálku (práce z domova) je možná pouze na základě písemné dohody zaměstnavatele a zaměstnance. Výjimka je možná pouze v případě zvláštních situací stanovených zákonem (např. v případě nouzového stavu apod.). Dohodu o práci na dálku je vždy nutné mít uzavřenou před započetím výkonu takové práce. V případě stávajících zaměstnanců, kteří již z domova pracují, je stanovena lhůta k uzavření této dohody nejpozději do 31. 10. 2023. Novela umožňuje, aby se zaměstnanec a zaměstnavatel dohodly na podmínkách poskytování náhrad nákladů, které zaměstnanci v souvislosti s prací na dálku (z domova) vzniknout. Je však možné sjednat i to, že zaměstnanci taková náhrada nákladů nepřísluší.
Pokud tedy dochází k výkonu práce na dálku (z domova), doporučujeme stávající dohody o práci na dálku aktualizovat, či připravit dohody nové. V této souvislosti lze také doporučit, aby taková dohoda obsahovala nad rámec zákonných náležitostí též další ujednání o podmínkách výkonu práce na dálku – např. ujednání o BOZP, ujednání o způsobu výkonu práce či ujednání způsobu zadávání či předávání práce apod.
Doručování písemností (účinné od 1. 10. 2023)
Novelizace přináší také dlouho očekávané zjednodušení v oblasti doručování pracovněprávních dokumentů. Změny se dotknout zejména pracovních smluv, DPP a DPČ, které bude za určitých podmínek nově možné uzavírat též prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací (např. e-mail) a nebude se na ně vztahovat zvláštní režim doručování podle zákoníku práce.
Novela zákoníku práce dále výrazně zjednodušuje doručování ostatních pracovněprávních dokumentů. Od října bude například možné doručovat i důležité pracovněprávní dokumenty (např. i výpověď) pouze prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací, pokud k tomuto způsobu doručování zaměstnanec předem udělil souhlas v samostatném písemném prohlášení. Je stanovena fikce doručení po 15 dnech ode dne dodání dokumentu do schránky elektronické pošty zaměstnance. Adresa elektronické pošty zaměstnance nesmí být v dispozici zaměstnavatele. Vzhledem k tomu, že souhlas s doručováním písemností prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací musí být udělen v „samostatném písemném prohlášení“, tak dle našeho názoru není možné tento souhlas udělit např. v rámci pracovní smlouvy a souhlas zaměstnance by měl být učiněn ve formě samostatného dokumentu. Součástí tohoto dokumentu by mělo být i poučení zaměstnance o podmínkách doručování písemnosti prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.
Změny v oblasti DPP a DPČ (účinné od 1. 10. 2023 a částečně od 1. 1. 2024)
Nová právní úprava přináší v oblasti DPP a DPČ řadu změn, které DPP a DPČ přibližují režimu pracovního poměru. Zřejmě nejzásadnější změnou je zakotvení práva zaměstnanců na placenou dovolenou (tato změna nabyde účinnosti od 1. ledna 2024).
Nicméně přicházejí také další změny, které budou účinné již od 1. října 2023. Zaměstnavatelé např. budou nově povinni i tzv. dohodářům rozvrhovat pracovní dobu, a to vždy alespoň 3 dny před začátkem směny nebo období, na které je rozvrh vypracován (je možné sjednat i jinou dobu) a vést evidenci odpracované doby. Na rozvrh pracovní doby se budou vztahovat stejná pravidla jako na zaměstnance zaměstnané v pracovním poměru (včetně např. pravidel pro nepřetržitou dobu odpočinku). S tím souvisí nový nárok dohodářů na volno v případě stanovených překážek v práci na straně zaměstnance (např. z důvodu návštěvy lékaře) – na rozdíl od zaměstnanců zaměstnaných v pracovním poměru však dohodáři nebudou mít automaticky nárok na náhradu mzdy. Tito zaměstnanci však budou mít nově nárok na příplatky (např. za práci v noci či o víkendech či ve svátek). S ohledem na výše uvedené doporučujeme stávající DPP a DPČ aktualizovat tak, aby odpovídaly nové právní úpravě. V této souvislosti je zároveň možné provést dílčí úpravu či doplnění těchto dohod tak, aby lépe odpovídaly potřebám zaměstnavatelů (např. sjednat zkrácení lhůty pro oznámení rozvrhu práce či jeho změn apod.).
Pro úplnost uvádíme, že kromě výše zmiňovaných změn přináší novela zákoníku práce řadu dalších novinek, např. v oblasti rodičovské dovolené, pracovních podmínek tzv. chráněných zaměstnanců, či nepřetržitého odpočinku v týdnu.
David Svoboda
Tento text byl advokátní kanceláří Mašek, Kočí, Aujezdský původně vyhotoven ve spolupráci se spolkem Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jako právní oběžník č. 09/2023 určený členům tohoto spolku.